Organisatiecoaching faciliteert de balans tussen dynamieken die ontstaan vanuit de ontmoeting van omgeving, klant, medewerker en organisatie. Een juiste afstemming van de behoeften binnen de organisatie helpt de resultaten van het bedrijf, de overheidsinstelling, de organisatie te optimaliseren.
De vertrekbasis voor organisatiecoaching is een vrijblijvend gesprek met de gemandateerde vertegenwoordiger(s) en mogelijk met diverse stakeholders. Na kennismaking met de doelstellingen van het coachingtraject wordt een voorstel van aanpak op maat geformuleerd. Na afstemming en goedkeuring kan het traject opstarten, met mogelijk de volgende ingrediënten: individuele gesprekken, organsatiescan, groepsgesprekken, coaching op de werkvloer...
Om performant te zijn houdt een bedrijf / overheidsinstelling / organisatie best rekening met behoeften op 4 niveaus:
Teneinde tegemoet te komen aan deze behoeften zal de performante organisatie een aantal antwoorden moeten formuleren. Dat is beslist geen eenvoudige klus, maar de vrucht van een voortdurend afstemmingsproces en een groeien van fase tot fase. In de veelheid van uitdagingen en de complexiteit van werken voor veeleisende klanten met zelfbewuste medewerkers in een snel veranderende maatschappij is het de eerste uitdaging voor het management om zich te blijven verbinden met de zich steeds ontwikkelende behoeften op bovenvermelde niveaus. Een 'leiderschap van ruimte' is hiervoor noodzakelijk. Deze leiderschapsstijl bakent de ruimte waarbinnen het spel van organiseren gespeeld wordt af én definieert het in een voortdurende evenwichtsoefening tussen de diverse behoeften: leiderschap als kunst.
Een greep uit de antwoorden die dienen geformuleerd te worden:
Tot slot, een organisatie gaat niet naast de eigen schoenen lopen wanneer ze bij het uitwerken van bovenvermelde antwoorden bewust rekening houdt met de eigen bedrijfscultuur en gedeelde waarden.